09-11-2017
Immer bereikbaar
Toen ik in 1994 begon als uitvaartverzorger was de mobiele telefonie nog niet zo ontwikkeld als nu. Ik werkte met een semafoon om altijd bereikbaar te zijn. De semafoon gaf een signaal af zodat ik wist dat ik contact moest opnemen met het thuisfront. Tegenwoordig staat het vaste nummer constant doorgeschakeld naar de mobiele telefoon. Op elk uur van de dag, de hele week door kan er een melding binnenkomen. Altijd bereikbaar zijn ervaar ik niet als belastend. Het hoort bij je werk. Maar dat wil niet zeggen dat je daar continu mee bezig bent. Ik ben lid van verenigingen en ga naar verjaardagen. Wanneer iemand mij meldt dat een dierbare is overleden, ga ik luisteren wat er gebeuren moet. In heel veel gevallen kunnen de eerste handelingen telefonisch geregeld worden. En dat kan ‘s nachts, in het theater, in het restaurant, bij het voetbal, in een winkelcentrum, langs de snelweg of tijdens een weekendje weg. De afspraak om de uitvaart te bespreken kan dan ook gelijk gemaakt worden.