Reclame-ergenis
Het zal ongetwijfeld toeval zijn, maar wat zijn er de laatste tijd veel reclames voor uitvaartondernemingen op de radio te horen. Op radio Noord-Holland telde ik afgelopen week vier verschillende ondernemingen die met regelmaat hun boodschap de ether instuurden. Allemaal keurig en netjes en met bijpassende rustige muziek. Toch hadden de luisteraars er wat meer moeite mee, getuige de reacties bij het radioprogramma "de ochtend" van Arjan Burggraaf. Tot drie keer aan toe kwam dit item terug bij zijn inbelrubriek "zegt u het maar". De luisteraars vonden het allemaal wat teveel van het goede. Een radioboodschap komt veel indringender binnen dan een tekstadvertentie. "Maar we kunnen het toch niet verbieden, bakkers mogen wel, maar uitvaartondernemingen niet", was het weerwoord van Arjan Burggraaf. In de tijd waarin het voor de media steeds moeilijker wordt adverteerders te vinden en aan de andere kant het spreken over de dood steeds "gewoner" wordt, zal het volgens mij steeds vaker plaats vinden. Het is wel zaak dat de uitvaartondernemingen hun reclame-uitingen op gepaste wijze doen. Aanvoelen wat wel en niet kan. Volgens reclameverkopers kan alles, zij willen graag verkopen en kijken er soms gek van op dat je als ondernemer daar een andere afweging in maakt.