08-03-2009
Geen keurmerk
De grote uitvaartverzekeraars en uitvaartondernemingen hebben met elkaar het "Keurmerk Uitvaartzorg" verzonnen. Op deze manier wordt de suggestie gewekt dat er goed werk wordt geleverd. Een keurmerk zegt niets over de kwaliteit. Keurmerken toetsen vooral of systemen, processen en protocollen op orde zijn. Dat moet bij een grote onderneming natuurlijk goed voor elkaar zijn. Maar kwaliteit hangt af van mensen en niet van procedures. Het inspelen op de verschillende wensen van de mensen vereist inlevingsvermogen en ervaring. Kwaliteit leveren is een menselijke aangelegenheid, procedures een zakelijke. Een kleine ondernemer zoals ik ben moet het hebben van zorgvuldig en integer handelen, met inachtneming van je verantwoordelijkheden en geldende regels. Op moreel verantwoorde wijze en op basis van algemeen aanvaarde sociale en ethische normen. Gelukkig wordt dat opgemerkt en geven nabestaanden mijn naam door, omdat zij gemerkt hebben dat kwaliteit afhangt van de persoon die het doet en niet van mappen vol procedures.