Birma spoorweg
Men zegt dat elke dwarsligger van de vierhonderd kilometer lange spoorweg tussen Birma en Thailand een dode symboliseert. Deze beruchte spoorweg, die in 1942 werd aangelegd, eiste dagelijks vijfenzeventig mensenlevens en wordt daarom ook wel de Dodenspoorbrug genoemd. Het was de tijd van de Japanse bezetting van Zuidoost-Azië en de Birma spoorlijn moest een strategische verbinding worden. Duizenden dwangarbeiders en krijgsgevangenen werkten hier onder erbarmelijke omstandigheden en met primitieve gereedschappen. De spoorlijn werd al na zestien maanden in gebruik genomen, terwijl Japanse ingenieurs berekend hadden dat het minstens vijf jaar zo duren voordat het traject voltooid zou zijn. Veel van de arbeiders hebben deze werkzaamheden niet overleefd en liggen begraven langs de route. Hoewel een groot gedeelte van het spoor is afgebroken, is nog steeds een stuk van de spoorbrug -met vreemd ogende, halfronde bogen en rechthoekige overspanningen- over de Mae Klong rivier zichtbaar. Tussen Kanchanaburi en Nam Tok, een afstand van ongeveer vijftig kilometer, loopt nog een deel van de orginele spoorlijn. Het is mogelijk om een treinrit van anderhalf uur te maken, waarbij de trein tot diep in het oerwoud rijdt. Iets ten zuiden van de spoorbrug ligt het Thailand-Burma Railway Centre. Hier is een tentoostelling over de geschiedenis van de spoorlijn te zien, met onder meer een replica van de orginele houten brug op ware grootte.